Psycholog i psychoterapeuta Rzeszów - CST SELF

Profilaktyka - Oferta



"PROFILAKTYKA TAŃSZA OD LECZENIA" – autorskie programy profilaktycznych zajęć warsztatowych. Oferta skierowana do uczniów szkół podstawowych, gimnazjalnych i licealnych.

Forma i treści dostosowane są odpowiednio do wieku uczestników.

1. Profilaktyka uzależnienia od alkoholu - zajęcia warsztatowe mające na celu przeciwdziałanie spożyciu alkoholu oraz praca nad fałszywymi przekonaniami i stereotypami dotyczącymi skutków spożywania alkoholu. Warsztat prowadzony przez psychoprofilaktyka obejmuje cztery godziny lekcyjne w jednym zespole klasowym. W ramach tego warsztatu pracuje się w obszarze następujących tematów

  • Diagnoza zachowań ryzykownych
  • Powody i motywacja do sięgania po alkohol przez młodzież
  • Analiza szkodliwość alkoholu i strat jakie może powodować.
  • Praca nad mitami dotyczącymi alkoholu i uzależnienia od alkoholu
  • Fazy uzależnienia od alkoholu
  • Alternatywne sposoby spędzania czasu
Przeznaczony dla: uczniowie szkół podstawowych, gimnazjów i szkół średnich.
Czas trwania: 3-4 godziny lekcyjne

2. Profilaktyka narkomanii
– zajęcia w formie warsztatów podejmujące tematykę zagrożeń związanych ze spożyciem substancji psychoaktywnych. Warsztat prowadzony przez psychoprofilaktyka obejmuje cztery godziny lekcyjne w jednym zespole klasowym. W ramach tego warsztatu pracuje się w obszarze następujących tematów:      
  • Diagnoza zachowań ryzykownych – spożycie środków psychoaktywnych
  • Uświadomienie przyczyn sięgania po narkotyki
  • Poznanie skutków oddziaływania narkotyków na organizm człowieka
  • Wskazywanie argumentów przemawiających „za” i przeciw zażywaniu środków uzależniających
  • Praca nad fałszywymi przekonaniami na temat skutków zażywania środków psychoaktywnych
  • Przekonania na temat nowych środków psychoaktywnych jakimi są dopalacze
  • Poznanie funkcjonowania osoby uzależnionej i jej rodziny
  • Dostarczanie informacji o pozytywnych wymiarach zdrowego życia
  • Pokazanie możliwości poszukiwania dobrego życia bez pomocy środków psychoaktywnych

Przeznaczony dla: uczniowie gimnazjów i szkół średnich.
Czas trwania: 3-4 godziny lekcyjne

3. Zapobieganie agresji i przemocy rówieśniczej - zajęcia profilaktyczno-wychowawcze, których celem jest zapobieganie aktom agresji i przemocy wśród uczniów. Warsztat prowadzony przez psychologa/psychoterapeutę obejmujący cztery godziny lekcyjne w jednym zespole klasowym. W ramach tego warsztatu pracuje się w obszarze następujących tematów:

  • Psychoedukacja w zakresie wyrażania emocji
  • Konstruktywne rozwiązywanie sporów – nauka poprzez symulacyjne gry w zakresie negocjacji
  • Omówienie rodzajów przemocy – fizyczna, psychiczna, ekonomiczna, seksualna
  • Nauka sposobów radzenia sobie ze złością – pozytywne metody wyrażania złości
  • Umiejętności odnoszenia przeżywanych uczuć do określonej sytuacji lub osoby
  • Rozwijanie umiejętności określania i nazywania uczuć i emocji przeżywanych przez uczniów
  • Uświadomienie sobie własnych emocji i uczuć
  • Rozwijanie zdolności współdziałania w grupie
  • Zapoznanie wychowanków z definicją słowa „agresja" oraz z jej rodzajami (agresja - przemoc fizyczna, psychiczna, seksualna i   ekonomiczna)
  • Uświadomienie przyczyn zachowań agresywnych
  • Zapoznanie z prawnymi i moralnymi konsekwencjami przemocy
Przeznaczony dla: uczniowie szkół podstawowych, gimnazjów i szkół średnich.
Czas trwania: 3-4 godziny lekcyjne

4. Profilaktyka uzależnienia od gier komputerowych - zajęcia warsztatowe, których celem jest zapobieganie zagrożeniom płynącym z nadmiernego grania w gry komputerowe. Warsztat prowadzony przez psychologa/psychoterapeutę obejmujący cztery godziny lekcyjne w jednym zespole klasowym.

W ramach tego warsztatu pracuje się w obszarze następujących tematów:
  • Diagnozowanie skali problemu w obszarze nadużywania gier komputerowych
  • Praca w zakresie korzyści i strat wynikających z grania w gry komputerowe
  • Mechanizmy uzależnienia od gier komputerowych
  • Analiza najbardziej popularnych gier komputerowych przy użyciu metody dramy
  • Alternatywne sposoby spędzania wolnego czasu
Przeznaczony dla: uczniowie szkół podstawowych, gimnazjów i szkół średnich.
Czas trwania: 3-4 godziny lekcyjne

5. Edukacja psychoseksualna
- problematyka rozwoju seksualnego człowieka oraz odpowiedzialności w podejmowaniu kontaktów seksualnych. Warsztat prowadzony przez psychologa/psychoterapeutę obejmujący cztery godziny lekcyjne w jednym zespole klasowym. Warsztaty obejmują:
  • przygotowanie uczniów do przemian związanych z okresem dojrzewania
  • uświadomienie młodzieży wielopłaszczyznowości procesu dojrzewania
  • poznanie uwarunkowań (cech, mechanizmów) wyboru partnera
  • świadomość i akceptacja przez uczestników zmian jakie zachodzą w okresie dojrzewania
Przeznaczony dla: uczniowie gimnazjów i szkół średnich.
Czas trwania: 3-4 godziny lekcyjne

6. Trening umiejętności psychospołecznych - zwiększanie zdolności do nawiązania pozytywnych kontaktów interpersonalnych dzieci i młodzieży. Trening umiejętności komunikacji z rówieśnikami. Warsztat prowadzony przez psychoprofilaktyka/psychoterapeutę obejmujący cztery do ośmiu godziny lekcyjnych (1-2 spotkania) w jednym zespole klasowym. W ramach tego warsztatu pracuje się w obszarze następujących tematów:
  • Elementy dobrej komunikacji – ćwiczenia praktyczne w parach i podgrupach
  • Motywacja – dziesięć sposobów skutecznej automotywacji do nauki i pracy
  • Stres – sposoby i techniki radzenia sobie ze stresem
  • Asertywność w relacjach interpersonalnych – praktyczne ćwiczenie
Przeznaczony dla: uczniowie szkół podstawowych, gimnazjów i szkół średnich.
Czas trwania: 3-4 godziny lekcyjne

7. ,,Znam swoją wartość” warsztat prowadzony przez psychoprofilaktyka lub psychoterapeutę obejmujący cztery do ośmiu godziny lekcyjnych (1-2 spotkania) w jednym zespole klasowym. Zajęcia warsztatowe obejmują:
  • Odkrywanie sposobów radzenia sobie z negatywnym stosunkiem do samego siebie
  • Zwiększenie poczucia własnej wartości uczniów
  • Rozwijanie pozytywnej samooceny, poczucia odpowiedzialności i samokontroli

Przeznaczony dla: uczniowie szkół podstawowych, gimnazjów i szkół średnich.
Czas trwania: 3-4 godziny lekcyjne

8. „Trening Twórczości”
– główne cele zajęć to wskazanie alternatywnych, twórczych sposobów spędzania czasu oraz inspirowanie do aktywności i rozwijania uzdolnień. Warsztat prowadzony przez psychoprofilaktyka/psychoterapeutę obejmujący cztery do ośmiu godziny lekcyjnych (1-2 spotkania) w jednym zespole klasowym.

Przeznaczony dla: uczniowie szkół podstawowych, gimnazjów i szkół średnich.
Czas trwania: 3-4 godziny lekcyjne

9. Diagnoza problemów wychowawczych - poprzez metody projekcyjne i techniki socjoterapii zajęcia mają na celu diagnozę funkcjonowania wszystkich uczniów w klasie. Prowadzący także za pomocą obserwacji grupy w sytuacjach przez niego zaaranżowanych dokonuje opisu trudności psychologicznych poszczególnych jednostek jak i funkcjonowania całej grupy. Warsztat prowadzony przez psychoprofilaktyka/psychoterapeutę obejmujący cztery do ośmiu godziny lekcyjnych (1-2 spotkania) w jednym zespole klasowym.

Przeznaczony dla: uczniowie szkół podstawowych, gimnazjów i szkół średnich.
Czas trwania: 3-4 godziny lekcyjne

10. „Zaburzenie jedzenia – anoreksja i bulimia” – zaburzenia odżywiania występują w każdym wieku, dlatego zajęcia warsztatowe w tym temacie mogą być kierowane do uczniów wszystkich szczebli nauczania. Zajęcia prowadzone są przez psychologa/psychoterapeutę, obejmują 4 godziny lekcyjne w jednym zespole klasowym. Warsztaty obejmują następujące tematy:
  • Rozpoznawanie pierwszych symptomów jadłowstrętu psychicznego
  • Formy pomocy psychologicznej osobom cierpiącym na zaburzenie jedzenia
  • Czynniki wpływające na rozwój anoreksji. Kiedy trzeba zacząć leczenie anoreksji i bulimii?
  • Czym różni się anoreksja od bulimii, Anoreksja typu bulimicznego – bulimia, czy anoreksja – podobieństwa i różnice
Przeznaczony dla: uczniowie gimnazjów i szkół średnich.
Czas trwania: 3-4 godziny lekcyjne